מאמרים

נקודת השראה מפרשת וישב

הכנעת ארץ כנען

ידוע שכל את מהדמויות התנכיות רומזות על בחינות שונות בעולמות העליונים. לגבי נח ושלושת בניו מבואר שנח נעוץ בחוכמה, שם הוא מבחינת החסד, חם מבחינת הגבורה ויפת מבחינת התפארת. בקללה של נח לבנו הרשע חם אבי כנען, הוא אומר " וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו".

חם אם כן, קשור ליסוד האש כפי שהוא במציאותו השלילית, מה שנקרא בקבלה "גבורות קשות". יסוד האש של כח הגבורה גורם בנפש לצמאון אדיר והשתוקקות. כלומר שארץ כנען היא מקום של השתוקקות וצמאון לקבל שפע שירגיע ויניח את הנפש.

צמאה לך נפשי

ככל שהיובש הרוחני בזמן הגלות גובר, מסיבת ריבוי ההסתרים על האור האלוקי, הצמא מתחזק. השאלה היא לאן מפנים את הצמאון הזה? כאשר הצמאון הוא בכיון הנכון ובקדושה הוא מתבטא בתפילה מעומק הלב, בתענוג עצום בלימוד התורה ובשמחה והתרגשות בקיום המצוות. החיים היהודיים האינטסיביים מכניסים את העוצמות החזקות של יסוד האש לכלים מתאימים שמביאים תועלת וברכה לעולם.

אבל כאשר הצמאון נמצא בשבי בידי הקליפות, הצמאון מעורר אש זרה לעניני עולם הזה על תאוותיו הכי נחותות. האדם נמצא בחוסר סיפוק תמידי והתסכול ממצבו גורם לו להתדרדר לעומק הרע המבעיר את יצריו האפלים ויונק ממנו את חיות נשמתו.

המתקת הגבורות

את התפקיד להמיר את האש הזרה והמסוכנת לאש בונה ומתוקנת מסר הקב"ה לעם היהודי.

התיישבותם של אבותינו הקדושים, ומאוחר יותר כל השבטים בארץ כנען, יחד עם התמסרותם לתורה ומצוות, מכניעה את קליפת כנען, ממתיקה את הגבורות הקשות והופכת אותה לארץ ישראל. מקום שבו החיות, התענוג, ההתלהבות והחמימות מופנית על מנת לבנות את בנין הקדושה.

כמו כן נפילתם של נשמות עם ישראל בידי הקליפות היא בהשגחה פרטית על מנת להוציא מהקליפה ניצוצות עליונים שנפלו שם. כאשר יהודי השקוע בחושך העולם הזה ותאוותיו, מתעורר בתשובה לתקן את דרכיו, החמימות וההתלהבות היתרה שלו מעלה עימה את אותן ניצוצות ומחברת אותן לקדושה. 

(מעובד מתוך תורת חיים לאדמו"ר האמצעי. ד"ה וישב יעקב)

המשימה השבועית

לכולנו יש לעיתים ירידות, כשלונות ונפילות, אמנם זהו צער גדול, בדומה לצערו של יעקב על ריבוי הצרות שפקדו אותו. עם זאת בזוכרנו את הכלל שכל ירידה היא לצורך עליה, נשתדל השבוע להעמיק מחשבתנו ותפילתנו ולנסות למצוא פוטנציאל ליתרון מסוים בתוך הנפילה שלנו. אם נצליח למצוא נקודה כזו, ונוציא אותה מהכח אל הפועל, נזכה ליתרון האור הבא מן החושך!

בהצלחה!

Facebook
Email
WhatsApp
Print

מאמרים נוספים

נקודת השראה מפרשת וישב

הכנעת ארץ כנען ידוע שכל את מהדמויות התנכיות רומזות על בחינות שונות בעולמות העליונים. לגבי נח ושלושת בניו מבואר שנח נעוץ בחוכמה, שם הוא מבחינת החסד,

קרא/י עוד »

רוצה שנחזור אליך עם פרטים על הקורס הקרוב?

דילוג לתוכן